Biografie

Jardo

Naam Jardo van Huisstede
Leeftijd 17 Jaar
Geb. datum 02-06-1991
Woonplaats Dronrijp
Beroep Scholier (VWO)
Eerste Race 8 april 2006 Assen 14 jaar
Snelste tijd op Assen 2008 1.46.5
Doelstelling voor 2009 Podium halen
Wat is je favoriete circuit? Oschersleben
1e motorfiets Aprilia RS 125
Wat is je favoriete motorfiets? Ducati 1098
Heb je een idool? Kenny Roberts junior
Welke klasse vindt je het mooist? Moto GP
Wat is jouw mooiste moment? Oschersleben 2006
Aan welk moment denk je liever niet meer terug? De valpartij in Frankrijk 2007
Wat is je favoriete eten? Mexicaans
Wat is je grootste wens? Mijn eerste race winnen
Wat verwacht je van het nieuwe seizoen? Veel

Hoe het allemaal begon
Het begon eigenlijk allemaal in 1998, mijn eerste keer naar de TT van Assen als 7 jarige. Twee dagen met mijn vader naar de motorrace, slapen in de auto op het parkeer terrein, toen nog achter de hoofdtribune.’s Avonds even op de tribune kijken, maar vooral luisteren hoe de teams (toen nog met alleen maar 2 takt motoren) bezig waren. Schitterend vond ik dat. We hadden toen ook nog paddock kaarten voor de racedag. Ik was verslingerd aan de motorsport.

De eerste motor
De eerste paar jaren bleef het eigenlijk alleen bij kijken.
Ik had wel een minicrossertje Yamaha PW 80. Hiermee heb ik echter nooit gereden in wedstrijd verband.
De buurt vond het ook niet al te leuk als ik door de straat heen aan het racen was. Ik dacht nog helemaal niet aan zelf te gaan racen.
Totdat een jongen bij ons uit de buurt begon te racen in 2003 Hij reed Zomer Avond Competitie en er ontstond een samenwerking tussen hem en mijn vader.

JuniorCup
In het seizoen 2004 ging deze jongenKNMV Cup rijden en mijn vader en ik waren er elke race bij. Zo kwam ik voor het eerst in aanraking met de Nederlandse motorsport.
Ik was toen 12 jaar en nog steeds kwam het niet in me op om te gaan racen, totdat ik de juniorcup zag rond rijden. Jongens van 12 tot 18 jaar op standaard 125cc motorfietsjes.
Dat leek me eigenlijk wel wat. Ik wilde het seizoen daarop 2005 juniorcup rijden, ZELF RACEN.maar dat lukte nog niet.

Opstapdag
We hebben toch in 2005 ook de juniorcup nauwkeurig gevolgd en we kregen te horen dat er een zogenaamde opstapdag was, voor toekomstige racers. Hier mocht ik wel aan meedoen. Dus een pak, helm, handschoenen en laarzen geleend, en inschrijven maar.
En daar stond ik dan (Oktober 2005) in de stromende regen.
De zenuwen gierden door mijn lijf, Maar toen ik eenmaal reed, vond ik het leuk, zelfs op zo’n drijfnatte baan. De kogel was dus door de kerk in 2006 moest er geracet worden en wel in de juniorcup.

Juniorcup 125cc seizoen 2006
In 2006 werd een motor gekocht en ben ik begonnen in de Juniorcup Al snel kwamen we er achter dat de motor toch wel wat snelheid miste, maar we moesten roeien met de riemen die we hadden. toch 16 punten weten te halen.

Superstock 600cc seizoen 2007

In 2007 was ik als 15 jarige verreweg de jongste deelnemer.
Je moest eigenlijk 17 jaar zijn voor de Superstock 600 maar ik kreeg dispensatie van de KNMV op basis van mijn rijden in de Speedweek. Mijn eerste seizoen in de Superstock klasse begon niet goed. Tijdens trainingen in Frankrijk schoof mijn voorwiel weg en het gevolg was een breuk in mijn schouder. Daardoor moest ik de eerste vier wedstrijden missen.
Gelukkig heb ik gaandeweg het seizoen toch stappen omhoog weten te maken. Met name de laatste races van het seizoen verliepen steeds beter tot goed!
Tijdens de Speedweek in 2007 reed ik meer dan 5 seconden van mijn oude PR af. Mijn tijd op het circuit van Almeria is 1.45,9.
In het Superstock klassement heb ik 12 punten weten te pakken in mijn eerste seizoen 600.

Supersport 600 seizoen 2008
De superstock klasse werd opgeheven en ik maakte de overstap naar de veel snellere Supersport 600 klasse. Ik stond dus meteen in een enorm groot veld met de ervaren (internationale) kanonnen. Mijn seizoensstart verliep goed, op het circuit van Hockenheim heb ik in de stromende regen zelfs de pole position tijd gehaald. Halverwege het seizoen kon ik me kwalificeren in de middenmoot, ik stond elke race op de start grid! In mijn laatste race wist ik een nieuw PR te rijden van 1.48,4 op het circuit van Assen, met een goede 22ste plaats van de 55 (ruim 6 seconde sneller dan in 2007) Mooie progressie dus.